onsdag 17 december 2008

Hur firar man jul i Sydafrika?

...Och som vanligt har jag nästan missat att det är jul. När man bor i ett varmt klimat som detta och har sin högsäsong under julen så blir det inte högsta prioritet direkt.

I Sydafrika firar de den 25:e på juldagen men här läggs julklapparna under granen (om en sådan finns) och sen träffas familjen för en Jul lunch där det ofta blandas engelsk/ sydafrikansk mat men oxå ofta att man grillar och äter en hel del skaldjur, sallader etc...Sedan umgås man med familj och vänner även den 26 Dec och ofta åker man ut till stranden tillsammans.

Eftersom jag jobbar för ett svenskt företag så har vi självklart ledigt på julafton som sig bör men i år blir det jag som jobbar då vi har en gruppankomst men efter stadsvandringen på kvällen är jag inbjuden till ett lite mer svenskt julbord så det blir nog bra.
Har inga som helst förväntningar över julen men däremot kommer min goda vän Linda och hennes kompis den 26 Dec och då har jag skrivit lååång önskelista från Sverige... Det blir min julklapp det!

Inga kommentarer: