onsdag 9 maj 2012

Varning för Sydafrikanska vinklubben

För något år sedan tipsade jag om Sydafrikanska vinklubben, ett företag som säljer Sydafrikanska viner på nätet.

 Jag har själv handlat från dem ett par ggr och alltid fått mitt vin, även om det oftast tar MYCKET längre tid än vad de utlovat på sin hemsida. De brukar ha ett par stora reor per år och där kan man fynda till riktigt bra priser och få det levererat direkt hem till dörren i Sverige. Kanonbra idé tyckte jag då.

Men för ungefär ett år sedan fick jag flera mail från folk som beställt vin och inte fått sina beställningar och en annan person som inte fått det vinet han beställt utan något helt annat. Eftersom jag tidigare hade en länk till dem här på bloggen, trodde folk att jag kanske kände personerna bakom klubben personligen och hoppades jag kunde hjälpa dem att komma i kontakt med deras kundtjänst eftersom de inte fick tag på någon.

Jag har aldrig träffat dessa personer men försökte ändå hjälpa till genom att maila, men fick aldrig några som helst svar. Jag började ana oråd och ryktet här nere spreds om att inte allt stod helt rätt till.

 Jag kände helt enkelt att jag inte kan rekommendera ett företag om de inte ens bryr sig om att svara el lyssna på sina kunder så jag tog bort länken till deras hemsida från bloggen.

Däremot ville jag inte göra en alldeles för stor sak av det hela eftersom jag ändå själv inte hade några dåliga erfarenheter..

Men mailen fortsätter att komma till mig med jämna mellanrum från missnöjda kunder och efter att ha läst i Dagens Industri att Sydafrikanska vinklubbens transportpartner beslutat att inte leverera något mer vin tills de fått betalt och beslagtagit tusentals flaskor i väntan på sina pengar + att det ligger flera anmälningar mot bolaget hos Konsument Europa, så tycker jag det är dags att varna er som följer bloggen.

 Jag litar inte alls på detta företag och tycker det är uselt att man har en så dåligt fungerande kundtjänst!

Jag kommer iallafall inte handla där något mer och hoppas verkligen att ni som har beställningar innestående får era viner tillslut...





14 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, Minna!

Jag också beställt där med samma erfarenhet som du, men min arbetskamrat beställde vin i September ifjol och har fortfarande inte fått något vin!! Företaget har visat sig vara ett skummraskföretag. Ägarstrukturen är delvis okänd, men firman har en grovt kriminell ekobrottsling från Sverige som har ett flertal fängelsestraff bakom sig med i ledningen. Jag rekommenderar också att INTE ha med detta företag att göra överhuvudtaget, utan polisanmäl dem om ni har vin/pengar innestående! Förhoppningsvis så får de sitt straff och nu i Sydafrika. Som bekant så är det fjärran från Svenska fängelser.Förhoppningsvis så efter straffet så är de botade från att lura vanligt folk.

Mvh/ Lars

Janne sa...

Jag har startat ett forum för att diskutera och försöka hitta lösningar på problemet.

http://ratapunktse.forum24.se/ratapunktse-forum-1.html

Minna sa...

Ja jag hoppas verkligen att man i samlad trupp kan komma till botten med det hela. Läser man bloggar så verkar det vara hur många som helst som haft problem och visst har man hört både ett och annat om Gus...Sånt här gör mig riktigt förbannad! Lycka till Janne!

Janne sa...

Lämplig rubrik på detta:

"Sydafrikanska Vinlotteriet och Bring Your Own Wine Express"

Anonym sa...

* Gustaf ”Gus” Andersson. Dömd till fängelse två gånger för grova skattebrott. Sålde 2004–05 aktier i Swedish Liquor via Ellen-bogen Kapital. Tidigare verksam i konkursdrabbade Svensk Vodka. Har även agerat under namnen Greger Andersson och Roland Andersson.

Källa: http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/skojarnas-marknad-del-1/

Lycka till Janne!

Mvh/ Lars

Janne sa...

Lars,

vi hade aktier i Swedish Liquor Company... När jag upptäckte att Gus var inblandad så blev jag betydlig mer försiktig med mina beställningar. Jag såg varje order som en kalkylerad risk.

Anonym sa...

Eftersom företaget inte överhuvudtaget bryr sig om att skicka beställda och betalda varor.( har beställningar från oktober - dec.-11) som ännu inte lämnat ZA. Man svarar ju inte på mail heller utan enbart håvar in pengar. Därför har jag gjort polisanmälan som förhoppningsvis minskar min fölust, beror väl på VISA:s goda vilja? Företaget skiter väl idet som man gjort tidigare.

Anonym sa...

Jag har besökt SV i Hermanus vid två tillfällen och kan konstatera att företaget uppvisar en tydlig kvalitetsstämpel. Rent och snyggt i butik och lager och som jag uppfattade det ordning och reda bland de anställda. Något måste dock var på tok med tanke på alla leveransproblem.
Minna borde ha info från Vingårdarna om hur seriösa man är gällande betalningar till dem.
När jag besökte en av flera vingårdar och nämnde SV så uppfattade jag det som negativt och att det var strul med dem men det var så jag uppfattade det och inget 100 % konkret.

M v h

Thula thula

Minna sa...

Jag har personligen inte besökt lokalerna i Hermanus och har heller inte gjort några förfrågningar el nämnt SV´s namn när jag besöker vingårdar då jag inte riktigt tycker att det är "min plats" i det hela...Jag jobbar som guide i vindistrikten och är väldigt mån om de relationer jag byggt upp under de senaste 5 åren...
Jag har vid flera tillfällen försökt kontakta SV efter att läsare på bloggen hört av sig men aldrig fått svar...Vilket i sig är den stora anledningen till att jag skrev mitt varnings inlägg...

Är det så att någon specifikt vill att jag ska kolla upp något på plats så hjälper jag självklart till så gott jag kan, men det är som sagt inget jag vill rota i för mycket utan mer kött på benen...Men jag litar inte på SV överhuvudtaget och avråder ALLA att handla från dem..det är väl egentligen det enda jag kan skriva i det här läget...

Anonym sa...

Jag har råkat ut för samma sak. Driver vidare denna fråga. Har gjort en kortkreditering nu via kortställaren (banken) då detta är betalt via kort på nätet för ett år sedan. Kortställaren kräver tillbaka pengarna. Planerar på att lämna in stämningsansökan via deras engelskregistrerade företag. Detta är riktiga gangsters vi pratar om. De gör sig okontaktbara och hoppas att det blåser över. De har nyligen lanserat samma koncept i Tyskland här: www.sudafrikanischerweinclub.de Detta då de förlorat sina kunder i Sverige. Det är upp till oss att informera tyskarna om hur Gus jobbar. De kommer ju göra samma sak där. Dvs. 1) Dra på sig miljonskulder hos transportören genom att inte betala frakten i landet. 2) När transportören förstår detta slutar de leverera kunders vin. 3) Fortsätter ta in beställningar i 8 månader innan folk fattar att inget levereras ut. 4) Låter kunderna betala bort miljonskulden och gå under jord.

Anonym sa...

Hej du som skrev den 14 juni!
Jag har betalat ca 3000SEK för vin som jag aldrig fått- Försökt med Swedbank som hänviade till Paynova som säger att "vänta och se" och "ha is i magen". KAn man kräva att Paynova försöker driva en återbetalning? Det vore intressant och veta. En stämning verkar nästan omöjligt.
Peter

Marie Wirén sa...

Vi har flera order inne hos SAVK. Den första beställdes i sept 2011!
inge av orderna är lev. värdet är ca 9000 SEK, vilka vi troligen kan känna oss blåsta på. Vi har polisanmält VK i hopp om att på det viset få tillb pengar via vår bank. Gustav (Gus) Andersson är en rufflare av stora mått och bör hamna bakom lås och bom.

Anonym sa...

Hej! Nu verkar det som "de" vilka de nu är?, är igång igen under annat namn. Fick precis e-post av en Thorsten Eggert på Hamlin House. http://hamlin-house.com/ Efter lite googlande finner man att hans namn även dyker upp under www.sudafrikanischerweinclub.de.
Ny scam-runda på gång. Jag förlorade också tusentals kronor till dessa skojare. Beställde i september 2011 - trots flera mail och påstötningar = ingen leverans alls. Har någon fått liknande mail tillsända?

Minna sa...

Ja, man kan ju undra? Fick också mail från Hamlin House idag och det låter ju skrämmande likt Sydafrikanska vinklubben. Blev riktigt irriterad när jag fick reda på att han köpt databasen av dem men har för tillfället ingen anann info om detta företag..ska försöka luska lite och se vad jag får fram men kommer personligen inte beställa viner från dem förrän man har lite mer kött på benen.