tisdag 15 december 2015

Lucka 15: St Lucia

Nu har det varit mycket fokus på Kapstaden i de senaste luckorna så idag förflyttar vi oss till andra sidan landet, till östkusten och St Lucia.



St Lucia är en populär liten semesterort i provinsen KwaZulu Natal, ca 3 timmars bilresa norr om Durban och gör man exempelvis vår Stora Sydafrikaresan så stannar man till här.
Själva samhället i sig är inte speciellt spännande el unikt och rent av lite tråkigt...

MEN i och utanför St Lucia finns ett otroligt rikt djurliv och det är t. ex. inte helt ovanligt att se flodhästar promenera på gatorna på kvällen.





 Förutom guidade safariturer till Hluhluwe/Imfolozi viltreservat, erbjuds även flodhäst-kryssningar, valsafari (under säsong), sköldpadds-safari, hästridning och lite kortare safariturer i de närliggande områdena, snorkel turer till Cape Vidal m.m

Aktiviteter i St Lucia

Här är en lista på de aktiviteter vi erbjuder ihop med priser i svenska kronor. Dessa bokas och förbetalas genom oss och sedan får ni en voucher av oss med tid för upphämtning.

FLODHÄST-KRYSSNING- Pris från 120 kr per person  (Barn under 12 betalar halva priset).

St Lucia är som sagt känt för sitt stora antal flodhästar och på denna 2-timmes kryssning är man garanterad att få syn på flodhäst och annars får man sina pengar tillbaka! Finns även ett stort antal olika fågelarter och har man tur kanske man får syn på en krokodil som lapar sol på stranden. Avgång kl 10, 12, 14 & 16.00





SAFARI I HLUHLUWE- Pris från 610 kr per person

Upphämtning väldigt tidig morgon (Ibland redan kl 04.00). Heldags guidad tur till Sydafrikas äldsta statliga viltreservat. Hluhluwe är en otroligt vacker park med många kullar och fantastiska vyer. Har man tur får man syn på "Big 5" och denna park är speciellt känt för sitt stora antal noshörningar.  I turen ingår frukost, lunch och dryck. Tillbaka i St Lucia sen eftermiddag.

DAGSUTFLYKT TILL CAPE VIDAL- Pris från 425 kr per person. 

Upphämtning runt kl 08.30. Följ med på en härlig dagsutflykt till området Cape Vidal, som är en del av Isimangaliso Wetland park och ett av Sydafrikas vackraste strandområden. På vägen kör ni genom ett viltreservat och är det bra väder, kan de som vill, snorkla i det ljumma havet. (Snorklingen är extremt väder beroende). Lunch ingår och ni är tillbaka i St Lucia strax efter kl 14.00.


SAFARI I ST LUCIAS NÄROMRÅDE- Pris från 290 kr per person.

Denna eftermiddags safari görs i ett viltreservat strax väster om själva byn- Detta är ingen Big 5 park men man har god chans att få syn på olika antiloper, giraffer, zebror m.m. Perfekt för familjer med yngre barn. Turen tar ca 3 timmar.

SKÖLDPADDS SAFARI- Pris från 630 kr per person.

Ca en timme norr om St Lucia, i Cape Vidal området, finns det en strand dit de stora havs-sköldpaddorna kommer för att lägga sina ägg (Säsongen varar mellan nov-feb).
 Följ med på ett spännande nattäventyr där ni kör i mörkret genom ett viltreservat och sedan ut på stranden i hopp om att få syn på sköldpaddor. Beroende på tidvattnet, startar denna tur oftast inte förrän efter kl 21.00 och man är ofta inte tillbaka förrän runt midnatt-01.00.
 I turen ingår även en enklare middag i form av en kyckling sallad el liknande och dryck som intas på stranden.
Ofta får man gå ur jeepen och promenera drygt 1-1.5 km så se till att ni har bekväma promenadskor och en långärmad tröja med er.  Finns inga garantier att man kommer få syn på sköldpaddor men det är i vilket fall som helst en häftig känsla att promenera längs stranden i månskenet...
Denna tur är enormt populär och behövs oftast förbokas minst 1 månad i förväg...


Detta är de populäraste turerna och förutom dessa erbjuds även hästridning, fiske, fågelskådning och valsafari när det är säsong.

Boende i St Lucia


För boende kan vi rekommendera något av dessa Guesthouses:

Lidiko Lodge- Centralt beläget boende som ligger längs huvudgatan och kort gångavstånd till de restauranger som finns. A/C på rummen. Pris: R725 per person och natt inkl frukost (ca 410kr pp).

Poolen på Amazulu Lodge


Amazulu Lodge- Granne med Lidiko så även här är läget perfekt. Pris: R640 per person och natt inkl frukost. (410kr pp)

Parkers Cottages- Ett lite mer prisvärt alternativ är Parkers cottages som ligger en bit utanför själva centrum. Kostar från ca R495 per person och natt inkl frukost (310kr pp).

Afrikanskt inredda rum på Kwa Lucia




Kwa Lucia Safari Retreat- Pyttelitet lodge med endast 4 rum som nyligen bytt ägare och öppnats igen efter att ha varit stängt under några år. Våra tidigare kunders stora favorit och perfekt om man är på sin bröllopsresa el helt enkelt vill ha lugn och ro. Pris från R970 per person och natt (545kr)

St Lucia har ett tropiskt klimat och luftfuktigheten är hög så ett A/C är nästan ett måste.

Förutom att det finns massa spännande safaris m.m att sysselsätta sig med, så har St Lucia även jättefina stränder och i den här delen av Sydafrika är temperaturen i vattnet behaglig. Däremot ska man se upp med de höga vågorna och på vissa ställen är det dessutom väldigt strömt i vattnet.


Restauranger i St Lucia

 St Lucia är väl knappast känd som någon gourmet-stad och utbudet är ganska litet men de flesta restaurangerna är ändå OK, och framförallt väldigt prisvärda. Närheten till Mocambique gör att man ofta ser portugisiska influenser på menyn. 
Några exempel på de restauranger som finns i St Lucia:
Ocean Basket- Kedje-restaurang som finns över hela Sydafrika. Fisk och skaldjur + sushi. Enkelt men generellt sett helt ok och prisvärt om man vill prova lite av varje eftersom de har många olika platters att välja mellan. 
Braza- Portugisisk restaurang med lite av varje på menyn.Ligger vägg i vägg med Ocean Basket och man kan beställa även från deras meny så på så sätt får man väldigt mycket att välja mellan.
St Lucia ski boat club restaurant- Maten är ganska medel men hit åker man i hopp om att få syn på flodhästarna som tar sig upp ur vattnet framåt kvällen. Perfekt för en drink sen eftermiddag-tidig kväll, el för lunch och en enkel toasted sandwich el liknande.


1 kommentar:

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år, gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom men jag är typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag gett ett löfte om att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
1) Kärleksbesvärjelser
2) lösning och bot mot all sjukdom
3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
4) Äktenskapsbesvärjelser
5) Graviditetsbesvärjelse
6) Breakup trollformler
7) Dödsbesvärjelse
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
10) Lotteri
Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning
genom {drogunduspellcaster@gmail.com}